Algemene Voorwaarden (Augustus 2024)
1. Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en producten
geleverd door BLUKS.
1.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor
zover zij schriftelijk zijn bevestigd door BLUKS.
2. Definities
2.1 BLUKS: De dienstverlener die zorg- en/of welzijnsdiensten aanbiedt.
2.2 Cliënt: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruik maakt van de diensten
van BLUKS.
2.3 Overeenkomst: Elke afspraak tussen BLUKS en de cliënt tot het verlenen van
diensten door BLUKS.
3. Totstandkoming van de Overeenkomst
3.1 BLUKS doet op basis van een intake een aanbod aan de cliënt waarin de te leveren
hulpverlening en/of alle te leveren diensten zijn beschreven.
3.2 De overeenkomst komt tot stand nadat de cliënt akkoord is gegaan met een door
BLUKS gedaan aanbod of nadat een door de cliënt geplaatste aanvraag door BLUKS
schriftelijk is bevestigd.
3.3 BLUKS is gerechtigd een verzoek tot dienstverlening te weigeren zonder opgave van
redenen.
4. Uitvoering van de Overeenkomst
4.1 BLUKS zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren in
overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap, werkend conform
beroepscode.
4.2 BLUKS evalueert de overeenkomst of het behandelplan regelmatig, doch minimaal
éénmaal tussentijds en na afloop van de geleverde diensten en/of het behandelplan,
tenzij de aard van de overeenkomst zich daartegen verzet.
4.3 Als de cliënt voor een bepaalde periode of bepaald moment geen hulp of diensten
wenst te ontvangen, meldt de cliënt dit uiterlijk 48 uur van tevoren aan de BLUKS. Doet
cliënt dit niet, dan kan BLUKS kosten in rekening brengen aan de cliënt, tenzij de cliënt
kan aantonen dat hij als gevolg van overmacht niet in staat was zich tijdig af te melden.
Deze kosten zijn niet hoger dan de aantoonbaar gemaakte kosten met een maximum van
het gecontracteerde tarief voor hulpverlening.
5. Beroepscode
5.1 De behandelaar van BLUKS is geregistreerd bij de beroepsvereniging Nederlandse
Vereniging voor Relatie-en Gezinstherapeuten (NVRG) en gebonden aan de beroepscode
van de Nederlandse vereniging voor psychotherapie (NVP). 5.2 Tevens is de behandelaar
lid van het Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en daarmee gebonden aan de
beroepscode voor pedagogen opgesteld door de Nederlandse Vereniging
Orthopedagogen (NVO). 5.3 De beroepscodes zijn online in te zien of op aanvraag bij
BLUKS.
6. Verplichtingen van de Cliënt
6.1 Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst
en gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van BLUKS met een wettelijk
erkend, geldig legitimatiebewijs.
6.2 De cliënt geeft BLUKS, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de
inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de
overeenkomst behoeft.
6.3 De cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het
welzijn van andere cliënten, behandelaar, hulpverleners en andere personen werkzaam
bij BLUKS.
6.4 De cliënt dient BLUKS te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in
verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.
7. Privacy en Geheimhouding
7.1 BLUKS neemt bij het verwerken van persoonsgegevens van en over cliënt de van
toepassing zijnde regelgeving in acht, zoals de Algemene Verordening
Gegevensbescherming, WGBO of Jeugdwet.
7.2 Onze gesprekken zijn vertrouwelijk en vallen onder de geheimhoudingsplicht
(beroepsgeheim). Tenzij u BLUKS uitdrukkelijk toestemming geeft, deelt BLUKS hetgeen
u ons vertelt niet met anderen.
7.3 Wettelijke uitzondering op deze geheimhoudingsplicht is bij (acute of structurele)
onveiligheid voor u of iemand in uw gezin. In dat geval is BLUKS verplicht de Meldcode te
doorlopen. Dit betekent concreet dat BLUKS een collega en eventueel Veilig Thuis kan
raadplegen (anoniem). Met u in gesprek zal gaan en wanneer u (door bijvoorbeeld geen
passende hulp te aanvaarden) of wij niet in staat zijn om duurzame veiligheid te
garanderen, is BLUKS verplicht melding te maken bij de daarvoor bevoegde instanties
(Veilig Thuis, en de contactpersoon van de gemeente wanneer deze betrokken is).
7.4 Overige informatie over privacy en persoonsgegevens in het kader van de AVG, vindt
u in de privacyverklaring op de website van BLUKS.
8. Aansprakelijkheid
8.1 De cliënt moet BLUKS in de gelegenheid stellen een door de behandelaar
tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst binnen een redelijke termijn en voor
rekening van de behandelaar te herstellen.
8.2 De aansprakelijkheid van BLUKS is beperkt tot het bedrag dat in dat geval door een
door BLUKS gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid
door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt
of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt tot ten hoogste driemaal
het maandelijks te factureren bedrag. Deze bepaling is ook van toepassing op de door
BLUKS ingeschakelde derden.
8.3 De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in dit artikel gelden niet als
de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van BLUKS.
8.4 De beperking van de aansprakelijkheid van BLUKS zoals bepaald in dit artikel geldt
niet voor zover sprake is van zorg in de zin van de geneeskundige
behandelingsovereenkomst (Wgbo).
9. Betaling
9.1 De cliënt is BLUKS de overeengekomen prijs verschuldigd voor de overeengekomen
hulpverlening en diensten voor zover deze niet op grond van de WLZ, de Wmo 2015, de
Jeugdwet of de Zvw rechtstreeks door het zorgkantoor, de gemeente respectievelijk de
zorgverzekeraar worden betaald.
9.2 Voor de vooraf overeengekomen kosten van hulpverlening en diensten stuurt BLUKS
een duidelijke en gespecificeerde factuur aan de cliënt.
9.3 BLUKS stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en
geeft de cliënt de gelegenheid alsnog binnen 15 dagen nadat deze brief door de cliënt is
ontvangen te betalen, waarbij de verschuldigdheid van wettelijke rente en
buitengerechtelijke kosten worden aangezegd.
9.4 Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald is
BLUKS gerechtigd wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te
brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn.
10. Beëindiging van de overeenkomst
10.1 BLUKS is bevoegd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de
overeenkomst te ontbinden, indien de cliënt de verplichtingen uit de overeenkomst niet,
niet volledig of niet tijdig nakomt.
10.2 Daarnaast eindigt de overeenkomst als:
a. door overlijden van de cliënt;
b. bij wederzijds goedvinden;
c. na eenzijdige schriftelijke opzegging van de cliënt of BLUKS;
d. van rechtswege als de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan;
e. ingeval van ontbinding door de rechter.
11. Klachten
11.1 Indien er ondanks de inspanningen van BLUKS om u zo goed mogelijk te helpen,
klachten zijn over de behandeling, dan willen we u eerst vragen dit bespreekbaar te
maken met de betrokken behandelaar.
11.2 Wordt u klacht niet naar tevredenheid opgelost of duurt het langer dan 6 weken
voordat uw klacht is opgelost? Dan kunt u uw klacht richten aan de externe
klachtencommissie. BLUKS is aangesloten bij Klachtenportaal Zorg, die zorgdraagt voor
de klachten en geschillenregeling. Voor meer informatie verwijzen we u naar de
klachtenregeling.
12. Wijziging van de Voorwaarden
12.1 BLUKS behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan
te vullen.
Vragen?
Voor vragen, opmerkingen of feedback over deze algemene voorwaarden kunt u contact
opnemen met BLUKS via:
Lieke Maessen
E: info@bluks.nl
T: +31 6 22 60 66 57
